نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE (نورولوژی)

نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE (نورولوژی)

  • محبوبه
  • 08 فروردین 1400
  • 0

نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE (رشته نورولوژی)

آمار قبولی 100% پزشکان ایرانی در رشته نورولوژی

 

مقدمه

پیرو مقاله نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE که پیش از این منتشر شد، نتایج پزشکان خارجی (IMG) در رشته نورولوژی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. نکته قابل توجه اینکه از بین پزشکان ایرانی، 12 نفر در رشته نورولوژی مورد پذیرش قرار گرفته‏اند که نتیجه ‏ای بسیار درخشان بوده است و آمار قبولی در این رشته برای همکاران کشورمان به 100% رسیده است؛ چرا که تمام 12 نفر متقاضی این رشته Match شده ‏اند؛ به طوری که بعد از پزشکان هندی و پاکستانی که به ترتیب 45 و 14 نفر در رشته نورولوژی قبول شده ‏‏اند، پزشکان ایرانی بالاترین آمار قبولی را در بین سایر کشورها با 12 نفر قبولی داشته ‏اند.

 

نتایج کلی

در جدول شماره 1 نکات قابل توجه عبارتند از:
۱ ـ میانگین نمره آزمون Step 1 برای داوطلبان US.IMG  که Match شده ‏اند، 216 بوده ولی برای افراد Non-US.IMG که Match شده‏اند 230 بوده است. به عبارت دیگر پزشکان Non-US.IMG باید نمره بالاتری کسب کنند تا Match شوند.
۲ ـ میانگین امتیاز آزمون Step 2 برای داوطلبان US.IMG که Match شده‏ اند 222 و برای داوطلبان Non-US.IMG که Match  شده‏ اند 236 بوده است، که دقیقاً شبیه به امتیاز Step 1 می‏باشد و پزشکان Non-US.IMG  باید نمره بالاتری کسب کنند تا Match شوند.
۳ ـ میانگین زمانی بعد از گرفتن تأییدیه ECFMG تا Match شدن برای داوطلبانUS.IMG  تقریباً 7 ماه بوده است و برای داوطلبان  Non-US.IMG برابر با 19 ماه بوده است. به عبارت دیگر از زمانی که داوطلب تمام مراحل امتحان USMLEرا با موفقیت به پایان می‏رساند تا در رشته نورولوژی Match شود برای داوطلبان Non-US.IMG که تمام داوطلبان پذیرفته شده ایرانی نیز در این گروه قرار دارند تقریباً 19 ماه طول می‏کشد؛ یعنی تقریباً فرد 5/1 سال پشت Match شدن بوده است. البته این 19 ماه یک فرصت طلایی است که علاقمندان به این رشته بتوانند با شرکت در فعالیت‏های پژوهشی در رشته نورولوژی رؤسای بخش و مدیران گروه را با اثبات شایستگی خود مجاب به انتخاب شدنشان بنمایند.
۴ ـ میانگین زمان فارغ‏ التحصیل شدن تا Match شدن برای داوطلبان US.IMG تقریباً 2 سال و برای داوطلبان Non-US.IMG برابر با 4/5 سال بوده است.
 

 نمره آزمون Step 1

 در نمودار شماره 1 نشان داده شده است که با بالارفتن نمره آزمون Step 1  شانس قبولی افزایش پیدا می‏کند. به نکات زیر در مورد این نمودار توجه کنید:
۱ ـ در نمره بین 190-181 در بین داوطلبان Non-US.IMG دو نفر Match شده است و در نمره بین 200-191 نیز 8 نفر Match گردیده ‏اند، که می‏توان علت آن را به یکی از عوامل زیر نسبت داد که علی‏رغم پایین بودن نمره، داوطلب مورد پذیرش قرار گرفته است:
الف) ممکن است این افراد کارهای پژوهشی و مقالات بسیار زیاد و خوبی داشته باشند.
ب) ممکن است این افراد توصیه‏ نامه‏ های مناسب داشته و یا توسط افراد بانفوذی مورد حمایت قرار گرفته ‏اند.
ج) مراکز و دانشگاه‏های غیرمعتبر و سطح پایینی را انتخاب نموده‏ اند.
۲ ـ در داوطلبان US.IMG از نمره بین 201 تا 210 احتمال قبولی به مردودی به سمت قبولی رفته، یعنی در این طیف نمره، تعداد افراد Match شده بیشتر از Match نشده است. از نمره بیشتر از 250 شانس قبولی بسیار بالا رفته است. از نمره 250 به بالا تمام متقاضیان Match  شده‏اند. در داوطلبان Non-US.IMG از نمره بین 221 تا 230 احتمال Match شدن بیشتر از Match نشدن است. از نمره بیشتر از 250 شانس قبولی بسیار بالا رفته است و از نمره بیشتر از 260 قبولی 100% شده است.

 

نمره آزمون Step 2

در نمودار شماره 2 نشان داده شده است که با بالارفتن نمره آزمون Step 2 شانس قبولی افزایش ‏یافته است. نکات قابل توجه در این نمودار عبارت است از:
۱ ـ در داوطلبان US.IMG  از نمره بین 201 تا 210 احتمال قبولی به مردودی به سمت قبولی رفته است؛ در حالی که در داوطلبان Non-US.IMG از نمره بین 231 تا 240 کفه ترازو به سمت قبولی سوق پیدا نموده است.
۲ ـ در نمره 260 به بالا در داوطلبان US.IMG شانس قبولی به 100% رسیده است ولی در داوطلبان Non-US.IMG یک نفر علی‏رغم کسب نمره‏ای بالاتر از 260، مورد پذیرش قرار نگرفته‏ اند.
۳ ـ در آن سوی طیف 3 نفر در گروه US.IMG با نمره بسیار پایین بین 190-181 و 2 نفر در گروه Non-US.IMG مورد پذیرش قرار گرفته‏ اند.
توجه: همانگونه که در نمودار شماره 1 و 2 ملاحظه می‏کنید متقاضیان Non-US.IMG برای رشته نورولوژی بیشتر از متقاضیان US.IMG  است؛ چرا که علاقمندی به این رشته در بین پزشکان آمریکایی کمتر از پزشکان خارجی است. لذا رشته نورولوژی می‏تواند یک پیشنهاد بسیار خوب برای پزشکان ایرانی باشد که امکان ادامه تحصیل آن در ایالات متحده آمریکا وجود دارد.
 

فاصله بین گرفتن گواهی‏نامه ECFMG تا Match شدن

در نمودار شماره 3 مدت زمانی را که طول می‏کشد تا افراد پس از موفقیت در تمام مراحل آزمون USMLE و گرفتن گواهی‏نامه ECFMG که در حقیقت ارزشیابی مدرک پزشکی عمومی افراد است، Match شوند به تصویر کشیده است. بیشترین میزان Match و اصولاً درخواست‏ها در گروه Non-US.IMG در بین 13 تا 24 ماه و سپس 7 تا 12 ماه پس از اخذ گواهی‏نامه ECFMG است. به عبارت دیگر، پزشکان خارجی و Non-US.IMG اکثراً در طی 1 تا 2 سال پس از موفقیت در آزمون USMLE ، Match می‏شوند و اصولاً درخواست‏ها در این بازه‏های زمانی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‏اند. در گروه US.IMG بیشترین میزان درخواست و Match در طی 6 ماه اول است.

 

نتایج کشورهای مختلف در رشته نورولوژی

در نمودار شماره 4، وضعیت پزشکان کشورهای مختلف به نمایش گذاشته شده است.
۱ ـ در بین پزشکان ایرانی Non-US.IMG‏ 12‏نفردرخواست رشته نورولوژی را داده‏ بودند که خوشبختانه هر 12 نفر Match شده‏اند. (100% قبولی که آمار خیره‏ کننده و درخشانی است)
۲ ـ در بین پزشکان هندی، 45 نفر Match شده و 57 نفر Match نشده‏اند. (44% قبولی)
۳ ـ در بین پزشکان پاکستانی 14 نفر Match شده و 18 نفر Match نشده ‏اند. (75/43% قبولی)
۴ ـ از سایر کشورها نیز مجموعاً 77 نفر در رشته نورولوژی Match گردیده ‏اند.
۵- نکته قابل توجه در نمودار US.IMG است که بیشترین میزان قبولی مربوط به گرانادا و دومنیکن می‏باشد، اما چرا گرانادا و دومنیکن؟
گروهی از اتباع آمریکا که به هر دلیلی قادر به تحصیل در رشته پزشکی عمومی در آمریکا نیستند (یا قبول نشده‏اند یا پول شهریه دانشکده پزشکی در آمریکا را ندارند)، دوره پزشکی عمومی خود را در کشورهایی مثل گرانادا، دومنیکن، مکزیک و... می‏گذارند و برای تخصص به کشور خود بازمی‏گردند. دقیقاً این شرایط در کشور ما نیز وجود دارد، مثلاً کسانی که ایرانی هستند ولی پزشکی عمومی خود را در کشورهایی مثل رومانی، بلاروس، مجارستان و... می‏گذرانند و بعد با مراجعه به ایران باید امتحان پرانترنی و سپس دستیاری بدهند.

نتیجه‏ گیری:

 خوشبختانه پزشکان ایرانی در رشته ‏های رادیولوژی و نورولوژی نتایج درخشان و خیره‏ کننده‏ای داشته‏اند و افتخاری بزرگ را برای جامعه پزشکی ایران به ارمغان آورده‏ اند و این نوید را به ما می‏دهد که در صورتی که دانشجویان پزشکی و پزشکان کشورمان به درستی هدایت درسی و محتوایی شوند و با نحوه این آزمون دقیقاً آشنا شوند، این امکان در سال‏های آینده وجود خواهد داشت که بیشترین میزان قبولی را در اکثر رشته‏های تخصصی به خود اختصاص دهند.

 

دکتر کامران احمدی

 

مطالب مرتبط
نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE (رادیولوژی)
مقاله های USMLE

نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE (رادیولوژی)

  • 19 اسفند 1399

 نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE (رشته رادیولوژی) مقدمه پیرو مقاله نتایج پزشکان ایرانی...

آشنایی با مراحل آزمون USMLE
مقاله های USMLE

آشنایی با مراحل آزمون USMLE

  • 25 اسفند 1399

  مقدمه تمام پزشکانی که قصد ادامه تحصيل و يا شروع به کار در ايالات متحده آمريکا را دارند، حت...

وضعیت پزشکان ایرانی  در آزمون USMLE
مقاله های USMLE

وضعیت پزشکان ایرانی در آزمون USMLE

  • 26 اسفند 1399

وضعیت پزشکان ایرانی در آزمون USMLE  مقدمه در سال2014،ECFMG آمریکا که مسئول و برگزارکننده...

نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE (نورولوژی)
مقاله های USMLE

نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE (نورولوژی)

  • 08 فروردین 1400

نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE (رشته نورولوژی) آمار قبولی 100% پزشکان ایرانی در رشته نورولوژی...

نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE (داخلی)
مقاله های USMLE

نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE (داخلی)

  • 08 فروردین 1400

USMLE نتایج پزشکان ایرانی در آزمون مقدمه پیرو مقاله نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE که در روز...

تمامی حقوق برای وب سایت انتشارات احمدی محفوظ می‌باشد