نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE (داخلی)

نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE (داخلی)

  • محبوبه
  • 08 فروردین 1400
  • 0

USMLE نتایج پزشکان ایرانی در آزمون

مقدمه
پیرو مقاله نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE که در روزنامه سپید منتشر گردید، نتایج پزشکان خارجی (IMG) و پزشکان ایرانی در 12 رشته ‏ای که پزشکان خارجی مورد پذیرش قرار گرفته ‏اند را به تفکیک بررسی خواهیم کرد. در مقاله زیر نتایج این گروه در رشته داخلی که بیشترین میزان قبولی داوطلبان ایرانی هم در این رشته بوده است مورد بررسی قرار گرفته است.
 

نتایج کلی

در جدول شماره 1 نکات قابل توجه عبارتند از:

۱ ـ میانگین نمره آزمون Step 1 برای داوطلبانUS.IMG  که Match شده‏ اند 221 بوده است ولی برای افراد Non-US.IMG   که Match شده‏ اند 231 بوده است؛ به عبارت دیگر امتیاز داوطلبان Non-US.IMG،‏10 نمره بالاتر از داوطلبان US.IMG بوده است. یعنی داوطلبان Non-US.IMG به امتیاز بالاتری برای پذیرش شدن نیاز دارند.

۲ ـ میانگین نمره آزمون Step 2 برای داوطلبان US.IMG که Match شده ‏اند 228 و برای داوطلبان Non-US.IMG که Match  شده‏ اند 236 بوده است.

۳ ـ میانگین زمانی بعد از گرفتن تأییدیه ECFMG تا Match شدن برای داوطلبان US.IMG تقریباً 7 ماه بوده است و برای داوطلبان Non-US.IMG برابر با 15 ماه بوده است. به عبارت دیگر از زمانی که داوطلب تمام مراحل امتحان USMLE را با موفقیت به پایان می‏رساند تا در رشته داخلی Match شود برای داوطلبان Non-US.IMG  که اکثر داوطلبان ایرانی نیز در این گروه قرار دارند تقریباً 15 ماه طول می ‏کشد.

۴ ـ نکته قابل توجه دیگر در این جدول؛ مدت زمانی است که از فارغ ‏التحصیلی داوطلبان گذشته است به طوری که با افزایش مدت زمان از فارغ ‏التحصیلی شانس قبولی کم می‏شود. همانگونه که در جدول شماره 1 مشاهده می ‏کنید میانگین فاصله فارغ ‏التحصیلی در افراد Match نشده در بین داوطلبان Non-US.IMG برابر با 6/6 سال است.

 
نمره آزمون  Step 1  
در نمودار شماره 1 نشان داده شده است که با بالارفتن نمره آزمون Step 1  شانس قبولی افزایش می ‏یابد. به نکات زیر در مورد این نمودار توجه کنید.
۱ ـ در داوطلبان Non-US.IMG از نمره بین 231 تا 240 احتمال قبولی به مردودی به سمت قبولی رفته است یعنی در این رنج نمرات، تعداد افراد Match شده بیشتر از  Match نشده است. از نمره بیشتر از 250 شانس قبولی بسیار بالا رفته و از نمره بیشتر از 260 شانس Match شدن بسیار بسیار بالاتر رفته است. لذا توصیه اکید به داوطلبان کشورمان این است که تمام تلاش خود را در جهت کسب نمره 250 به بالا انجام دهند.
۲ ـ در داوطلبانUS.IMG  از  نمره بین 211 تا 220 احتمال قبولی به مردودی به سمت قبولی رفته است و از نمره بیشتر از 260 احتمال قبولی 100% شده است.
 
    
 نمره آزمون  Step 2  
 در نمودار شماره 2 نیز مشخص می‏گردد که با بالارفتن نمره آزمون Step 2 شانس قبولی افزایش می‏ یابد. نکات قابل توجه در این نمودار عبارت است از:
۱ ـ در داوطلبان Non-US.IMG از نمره بین 231 تا 240 احتمال قبولی به مردودی به سمت قبولی رفته است.
۲ ـ نکته قابل توجه اینکه حتی در نمره بالاتر از 260 هم شانس قبولی در گروه Non-US.IMG به 100% نرسیده است و 18 نفر علی‏رغم نمره بالاتر از 260، Match نگردیده ‏اند. در حالی که کسب نمره بالاتر از 260، کار بسیار دشوار و مهمی می ‏باشد.

 

فاصله بین گرفتن گواهی‏نامه ECFMG تا Match شدن

 در نمودار شماره 3 مدت زمانی که طول می ‏کشد تا افراد پس از موفقیت در تمام مراحل آزمون USMLE و گرفتن گواهی‏نامه ECFMG که در حقیقت ارزشیابی مدرک پزشکی عمومی افراد است، Match شوند را به تصویر کشیده است. نکته قابل توجه در این نمودار این است که بیشترین میزان Match و اصولاً درخواست‏ها در گروه Non-US.IMG در بین 7 تا 12 ماه و سپس 13 تا 24 ماه پس از اخذ گواهی‏نامه ECFMG می‏باشد. به عبارت دیگر پزشکان خارجی و Non-US.IMG اکثراً در طی 1 تا 2 سال پس از موفقیت در آزمون USMLE ، Match می‏شوند و اصولاً درخواست‏ها در این بازه‏ های زمانی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده‏ اند.
 

نتایج کشورهای مختلف در رشته داخلی

در نمودار شماره 4 وضعیت پزشکان کشورهای مختلف به نمایش گذاشته شده است. در بین پزشکان ایرانی  US.IMG حتی یک نفر در رشته داخلی مورد پذیرش قرار نگرفته است. ولی در بین پزشکان ایرانی Non-US.IMG،‏25 نفر در رشته داخلی Match شده ‏اند. لازم به ذکر است که بیشترین میزان Match در بین رشته ‏های مختلف پزشکی، در بین داوطلبان ایرانی و اکثر پزشکان خارجی، رشته داخلی می‏ باشد.

 

دکتر کامران احمدی

 

مطالب مرتبط
نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE (رادیولوژی)
مقاله های USMLE

نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE (رادیولوژی)

  • 19 اسفند 1399

 نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE (رشته رادیولوژی) مقدمه پیرو مقاله نتایج پزشکان ایرانی...

آشنایی با مراحل آزمون USMLE
مقاله های USMLE

آشنایی با مراحل آزمون USMLE

  • 25 اسفند 1399

  مقدمه تمام پزشکانی که قصد ادامه تحصيل و يا شروع به کار در ايالات متحده آمريکا را دارند، حت...

وضعیت پزشکان ایرانی  در آزمون USMLE
مقاله های USMLE

وضعیت پزشکان ایرانی در آزمون USMLE

  • 26 اسفند 1399

وضعیت پزشکان ایرانی در آزمون USMLE  مقدمه در سال2014،ECFMG آمریکا که مسئول و برگزارکننده...

نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE (نورولوژی)
مقاله های USMLE

نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE (نورولوژی)

  • 08 فروردین 1400

نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE (رشته نورولوژی) آمار قبولی 100% پزشکان ایرانی در رشته نورولوژی...

نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE (داخلی)
مقاله های USMLE

نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE (داخلی)

  • 08 فروردین 1400

USMLE نتایج پزشکان ایرانی در آزمون مقدمه پیرو مقاله نتایج پزشکان ایرانی در آزمون USMLE که در روز...

تمامی حقوق برای وب سایت انتشارات احمدی محفوظ می‌باشد